IOTA, firma działająca w branży Internet of Things (Internetu Rzeczy) – ogłosiła wydanie platformy, której celem jest monetyzacją danych za pomocą mikropłatności. Na taką platformę istnieje ogromny popyt, a firma ma już za partnerów takich gigantów jak: Microsoft, Fujitsu, Bosch czy Deutsche Bank. Demo, które pozwoli firmom przetestować platformę – ma ukazać się w styczniu.

Monetyzacja niewykorzystanych danych

IOTA ma na celu stworzenie nowych możliwości poprzez wyszukiwanie aplikacji dla niewykorzystanych zbiorów danych. Korzystając z platformy, firma ma nadzieję, że dla każdego zestawu danych znajdzie się nabywca. Współzałożyciel IOTA – David Sønstebø – mówił o celach monetyzacji danych:

Celem jest umożliwienie połączenia gospodarki opartej na danych między przedsiębiorstwami, jak również umożliwienie udziału badaczom, a nawet hobbystom. Piękno, jakim jest umożliwienie dostępu drobiazgowo dostępu do handlu polega na tym, że naprawdę nie wiemy, kto i jak będzie z niego korzystał, ale wiemy, że jest to zupełnie nowy paradygmat.

Rynek internetu rzeczy

Kiedy coraz to więcej urządzeń zbiera i przechowuje dane, nowe wyzwania stoją przed branżą Internet of Things (Internetu Rzeczy). Analitycy przewidują, że do 2020 r. wydatki przedsiębiorstw na zbiory danych wyniosą 267 miliardów dolarów. Internet Rzeczy jest bardzo interesującym rynkiem – istnieje duży potencjał w zakresie urządzeń, które mogą zbierać i przesyłać dane.

Obecnie rozpoznajemy tylko smartfony, komputery i elektronikę użytkową. Jednak w miarę postępowania masowej adaptacji samochodów autonomicznych, inteligentnych zegarków czy innych gadżetów – możliwości gromadzenia danych będą nieograniczone. Czasy rzeczywiście się zmieniają – już niedługo nasza lodówka przekaże nam, jakich towarów brakuje – i wyśle zamówienie do dostawcy jedzenia bez Twojego udziału.

Blockchain rozwiązuje problemy branży

Dużym problemem dla branży jest bezpieczeństwo danych – jak firmy kupujące dane mogą wiedzieć, że nie zostały one naruszone? Technologia blockchain ma na celu rozwiązanie tego problemu poprzez dostarczenie dowodu, że zbiory danych nie zostały wcześniej otwarte ani sprzedane. Dane te mogą być następnie wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu – w łańcuchu dostaw, inteligentnych miastach, energetyce, opiece zdrowotnej czy wielu innych.

Reakcja rynku

Obecnie IOTA jest ósmą co do wielkości kryptowalutą, ustalając wczoraj ATH – $1,53. Pozytywne informacje dochodzące ze środowiska kryptowaluty pozwoliły na podwojenie ceny, w niespełna tydzień – z poziomu niespełna $0,70 do ponad $1,5.


Obecnie MIOTA (waluta IOTA) warta jest około $1,15 (aktualizacja 06.12: cena IOTA wzrosła do$5,34), ale jeśli platforma zostanie pomyślnie ukończona to, kryptowalutę może czekać ogromny sukces. Za projektem stoi bardzo przejrzysta i potrzebna aplikacja w dzisiejszym, otaczającym nas świecie.

Czy uważasz, że główne wydanie produktu pomoże IOTA zmonopolizować branżę?