Proces wdrażania urządzeń oraz systemów umożliwiających szybką transmisję danych usprawnił dotychczasowe metody świadczenia usług bankowych i stał się impulsem do kolejnych innowacji. Wpłynął też w decydujący sposób na zachowania i preferencje konsumentów, a także zmusił banki do bardziej wszechstronnego zabiegania o klienta. Bankowość elektroniczna Bankowość elektroniczna utożsamiana jest najczęściej z możliwością przeprowadzania niektórych transakcji z bankiem za pośrednictwem komputera lub innego urządzenia elektronicznego, np. bankomatu, terminalu czy karty płatniczej. Warto jednak przypomnieć, iż w ramach bankowości elektronicznej działają również inne kanały dystrybucji usług: bankowość telefoniczna czyli telebanking, bankowość internetowa, bankowość mobilna, elektroniczna portmonetka i pieniądz elektroniczny, a także home banking często mylony z bankowością internetową. Wymienione wyżej kanały pozwalają na korzystanie z usług banku bez konieczności odwiedzania placówki bankowej oraz na wykonywanie niektórych operacji finansowych o wybranej przez klienta porze dnia lub nocy. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób docenia zalety bankowości elektronicznej i decyduje się na założenie wirtualnego konta internetowego, które umożliwia szybki dostęp do zgromadzonych na rachunku środków i pozwala na swobodne zarządzanie osobistymi finansami. Jednak atutem bankowości elektronicznej jest nie tylko wygoda i szybkość transakcji, ale też stale rosnący zakres funkcjonalności – za pomocą komputera lub telefonu możemy dziś nie tylko nadzorować stan konta bankowego, lecz również przeprowadzać coraz więcej operacji. Telebanking Telefoniczny kontakt z bankiem może przebiegać dwojako: z udziałem operatora, czyli osoby zatrudnionej w banku, lub automatycznie (za pomocą tzw. IVR). W tym drugim przypadku realizacja operacji przebiega za pomocą tonowego wybierania poszczególnych opcji proponowanych przez automat, ich zakres jest jednak znacznie ograniczony – można w ten sposób uzyskać informację o stanie konta, zablokować kartę kredytową, założyć lokatę, ewentualnie poprosić o kontakt z konsultantem. Natomiast bank wykorzystuje tę formę kontaktu z klientami do reklamowania swoich produktów i usług, a także windykowania niespłaconych należności. Czym home banking różni się od bankowości internetowej? Cechą wspólną bankowości internetowej oraz home bankingu jest wykorzystanie internetu w roli podstawowego kanału komunikacyjnego pomiędzy bankiem a jego klientami. Klient dysponujący komputerem oraz dostępem do sieci jest w stanie samodzielnie przeprowadzać w trybie one-line rozmaite operacje, które jeszcze 15 lat temu wymagały wizyty w placówce bankowej. Różnica polega na tym, iż w bankowości internetowej klient korzysta z powszechnie stosowanych przeglądarek (takich, jak MS Internet Explorer, Netscape Navigator czy Sylaba), które umożliwiają dostęp do bankowych serwisów – bankowość internetowa jest więc oparta na ogólnej sieci informatycznej i działa w oparciu o standardowe oprogramowanie wgrywane wraz z programem operacyjnym komputera. Tymczasem w systemie home bankingu wykorzystywany jest specjalistyczny, w pełni zautomatyzowany system informatyczny banku, a klient, aby móc wykonać jakąkolwiek operację, musi dysponować komputerem, modem oraz linią telefoniczną. Jak już wspomnieliśmy, bankowość internetowa umożliwia klientowi dostęp do osobistego konta niezależnie od pory dnia czy nocy bez konieczności wizyty w oddziale banku. Zazwyczaj daje możliwość uzyskania informacji o ofercie banku, sprawdzenia stanu rachunku, dokonania przelewów wewnętrznych i zewnętrznych, złożenia zlecenia stałego lub założenia lokaty terminowej. Natomiast home banking pozwala dodatkowo na dostęp do kursów walut, prognoz oraz aktualnych raportów o dyspozycjach, a także zapewnia o wiele wyższy stopień bezpieczeństwa transakcji. Bankowość mobilna Są to usługi bankowe, z których możemy skorzystać za pośrednictwem telefonu komórkowego (za pomocą technologii WAP lub SMS). W ramach bankowości mobilnej banki oferują najczęściej takie usługi, jak uzyskanie informacji o bieżącym stanie salda rachunku bieżącego lub salda rachunku kart płatniczych, dokonywanie przelewów z konta na wskazany rachunek, potwierdzenie sms-em salda po każdym przelewie, kontakt z doradcą, zamówienie nowej książeczki czekowej, doładowanie telefonu przez SMS. Należy podkreślić, iż liczba oraz rodzaj oferowanych w ten sposób usług może się nieco różnić w zależności od banku. Zalety Bankowość elektroniczna daje wymierne korzyści zarówno bankom, jak i klientom. Dla banku są to przede wszystkim korzyści ekonomiczne – koszt transakcji przeprowadzanej za pośrednictwem internetu jest dla znacznie niższy niż przy użyciu innych kanałów dystrybucji, ponadto bank może dotrzeć ze swoją ofertą do nieporównywalnie większej liczby klientów (także tych, którzy zamieszkują regiony, w których otwarcie tradycyjnego oddziału byłoby nieopłacalne np. ze względu na zbyt małą liczbę mieszkańców). Ponadto bankowość elektroniczna charakteryzuje się bardzo wysoką elastycznością – wprowadzanie nowych produktów i usług jest dzięki niej o wiele tańsze oraz łatwiejsze. Natomiast klienci korzystający z bankowości elektronicznej mają szybki dostęp do wybranych produktów i usług bankowych, a także ponoszą mniejsze opłaty, np. za otwarcie i prowadzenie konta lub wykonywane przez internet przelewy.