Nowe zasady ewidencjonowania działalności gospodarczej – CEIDG

1340

Do 1 stycznia 2012 roku ewidencją przedsiębiorstw zajmowały się gminy. Obecnie państwo przekazało kompetencje do prowadzenia ewidencji działalności gospodarczej centralnej instytucji, jaką jest CEIDG. Zgodnie z zamierzeniami ustawodawcy, stworzenie centralnego rejestru działających w Polsce przedsiębiorstw ma zmniejszyć formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej, przyczynić się do skrócenia czasu rejestracji firmy, umożliwić założenie przedsiębiorstwa przez Internet oraz zwiększyć dostępność do informacji na temat firm już istniejących. Centralny rejestr prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Co znajdzie się w CEIDG Do bazy CEIDG trafi komplet informacji o wszystkich podmiotach gospodarczych będących osobami fizycznymi, które prowadzą działalność na terenie Polski (udostępnione zostaną m.in. takie dane, jak posiadane przez przedsiębiorcę zezwolenia, licencje czy koncesje). Dane te będą opublikowane na stronie internetowej CEIDG, a każdy zainteresowany będzie miał do nich bezpłatny dostęp – wystarczy, że skorzysta z wyszukiwarki. Wcześniej, aby uzyskać takie informacje, należało zwrócić się z zapytaniem do właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy urzędu miasta lub gminy. Obecnie wyszukiwanie wpisów zostało maksymalnie uproszczone – aby znaleźć firmę, wystarczy wskazać tylko jedno kryterium (np. nazwę firmy, nazwisko jej właściciela, miejscowość, województwo, NIP, numer KRS lub REGON) oraz wpisać kod dostępu, a podstawowe dane zostaną wyświetlone na ekranie. Należy jednak podkreślić, iż ustawodawca wyłączył z jawności pewne informacje, takie jak numer PESEL oraz adres zamieszkania przedsiębiorcy (o ile nie pokrywa się on z miejscem prowadzenia działalności). Rejestrowanie firmy za pomocą CEIDG Aby zarejestrować firmę, osoba fizyczna wypełnia wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego, udostępnionego na stronach www.ceidg.gov lub BIP Ministerstwa Gospodarki. Dla osób, które nie radzą sobie z jego wypełnieniem CEIDG przygotował specjalny kreator, który ułatwia przejście procedury rejestracyjnej. Na platformie można skorzystać również z asystenta procedur administracyjnych, który ułatwia odszukanie PKD właściwej dla planowanej działalności, a także podpowie, o jakie zezwolenia ewentualnie należy się ubiegać. Po złożeniu wniosku system teleinformatyczny sam automatycznie ocenia, czy wniosek nie zawiera żadnych błędów, a następnie przesyła potwierdzenie złożenia wniosku. Za wniosek niepoprawny zostaną uznane wpisy, które nie zawierają niezbędnych danych, są niepodpisane oraz dotyczą działalności nieobjętej przepisami ustawy. Dyskwalifikacji ulega również wpis złożony przez osobę, wobec której został orzeczony zakaz wykonywania działalności gospodarczej wskazanej we wniosku. Dla przedsiębiorców najbardziej istotna jest wiadomość, iż rejestracja w CEIGD jest zwolniona od jakichkolwiek opłat, zaś wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie wnioskiem do rejestrów GUS, ZUS, a także Urzędu Skarbowego. Podpis elektroniczny, zaufany profil Wniosek, jak każdy inny oficjalny dokument, powinien zostać przez przedsiębiorcę podpisany. W tym względzie ustawa przewiduje dwa rozwiązania. Wnioskodawca może opatrzyć wpis do rejestru podpisem elektronicznym bądź skorzystać z instytucji bezpłatnego zaufanego profilu. Ponieważ uzyskanie podpisu jest dość czasochłonne i wiąże się na chwilę obecną z wysokimi kosztami, które należy ponieść, aby otrzymać kwalifikowany certyfikat, ustawa pozwala na uwierzytelnienie wpisu w CEIDG za pomocą zaufanego profilu. Formalności związane ze zdobyciem zaufanego profilu są następujące: należy wypełnić wniosek o założenie profilu na platformie ePUAP (po wcześniejszym założeniu na niej konta), a następnie udać się do punktu potwierdzającego i tam okazać paszport lub też dowód osobisty. Lista urzędów będących Punktami Potwierdzania Profilu Zaufanego dostępna jest na stronie www.epuap.gov.pl – są to w większości Urzędy Skarbowe oraz niektóre oddziały ZUS. Inne metody rejestracji firmy Na szczęście, ustawodawca dopuścił jednak sytuacje, w których wpis do ewidencji może się odbyć w bardziej tradycyjny sposób. Istnieje bowiem możliwość, aby przedsiębiorca osobiście złożył wniosek do CEIGD w wybranym przez siebie urzędzie gminy (niekoniecznie właściwym dla miejscu zamieszkania). Warunek jest jeden – należy w tym celu wydrukować i wypełnić formularz zamieszczony na stronie CEIGD lub też poprosić o taki formularz urzędników gminy. Po potwierdzeniu tożsamości wnioskodawcy, wniosek za pokwitowaniem zostaje przyjęty, a następnie po przekształceniu w formę elektroniczną przesłany przez gminę do rejestru CEIGD. W przypadku złożenia niepoprawnego wniosku w urzędzie gminy, wnioskodawca zostanie wezwany do jego uzupełnienia lub korekty w terminie 7 dni roboczych. Wniosek może być również przesłany listem poleconym, jednakże wówczas podpis wnioskodawcy musi zostać potwierdzony notarialnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj