Z roku na rok rośnie liczba posiadaczy bankowych kont online – według przeprowadzonych przez ZBP obliczeń z wirtualnego rachunku korzysta obecnie ponad 11 milionów użytkowników. Trudno się temu dziwić, gdyż konto online – dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – umożliwia szybki i bezpieczny dostęp do zgromadzonych na rachunków środków bez konieczności wizyty w placówce bankowej. Wygoda W dobie bankowości elektronicznej założenie i prowadzenie konta stało się czynnością wyjątkowo prostą. Aby otworzyć konto online, trzeba jedynie wejść na stronę banku oraz wypełnić krótki, zabezpieczony protokołem SSL formularz (czynność ta zajmuje najwyżej kilka minut). Z reguły po odesłaniu wniosku przedstawiciel banku kontaktuje się z klientem telefonicznie i potwierdza podane przez niego informacje. Jednak w niektórych bankach numer rachunku jest generowany od razu po wypełnieniu formularza. Następnie bank przesyła kurierem na wskazany przez wnioskodawcę adres umowę w tradycyjnej papierowej formie wraz z dołączoną do konta kartą płatniczą. Po zweryfikowaniu przez bank umowy, konto zostaje aktywowane (część banków umożliwia aktywację konta za pośrednictwem infolinii). Cała procedura założenia konta trwa zazwyczaj od jednego do dwóch tygodni. Równie nieskomplikowaną czynnością jest zamknięcie rachunku. Aby zlikwidować konto, należy jedynie wysłać pismo do banku, w którym muszą się znaleźć następujące informacje: dane osobowe właściciela konta, numer zamykanego rachunku, dokładna data zamknięcia konta oraz – koniecznie! – prośba o pisemne potwierdzenie zamknięcia rachunku. Jeśli na zamykanym koncie pozostały jakieś środki, należy również podać numer konta, na który bank powinien je przelać. Funkcjonalność Z roku na rok rośnie liczba operacji, które można przeprowadzić za pośrednictwem konta internetowego. Najczęściej są to: zlecenia stałe, dokonywanie przelewów oraz płatności, możliwość sprawdzenia aktualnego stanu konta (wyciąg z rachunku, potwierdzenie salda po każdym przelewie), założenie oraz zerwanie lokaty internetowej. W większości banków informacja o stanie konta i dostępnych środkach jest przesyłana drogą mailową lub za pomocą sms-a. Coraz częściej też banki oferują klientom dostęp do raportów w Biurze Informacji Kredytowej. Jednak w niektórych bankach konto online wiąże się z całkiem sporym pakietem dodatkowych usług: np. w mBanku wraz z kontem klient otrzymuje: pakiety assistance, ubezpieczenia online, Supermaket Funduszy Inwestycyjnych oraz eMaklera. Może też za pomocą internetu lub telefonicznie wystąpić o kredyt (usługa jest dostępna tylko dla tych klientów, którzy mogą się wykazać regularnymi wpływami na konto). Natomiast w Alior Banku dodatkową opcją jest limit na koncie w wysokości nawet 100 tys. złotych, powiązana z kontem lokata nocna oraz rozbudowany pakiet assistance (w ramach którego można wezwać hydraulika, odholować samochód lub uzyskać pomoc medyczną w przypadku nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania). Parametry konta Większość banków rezygnuje z pobieranych przy tradycyjnym koncie opłat, tak więc koszt założenia i prowadzenie rachunku, opłaty za przelewy wewnętrzne oraz zewnętrzne czy też opłaty związane z wydaniem i użytkowaniem karty kształtują się na bardzo niskim lub zerowym poziomie. Ponadto w niektórych bankach konto internetowe jest nieco wyżej niż konto tradycyjne oprocentowane. Decydując się na konto online, warto jednak sprawdzić, jaki jest limit bezpłatnych zleceń i przelewów. W części banków ich liczba jest z góry ograniczona, inne pozwalają na dowolną ilość przelewów bez narzucania dodatkowych opłat. Trzeba również pamiętać, iż w większości banków brak opłat za prowadzenie konta jest możliwy tylko wtedy, gdy rachunek będzie zasilany przez regularne wpływy w ściśle określonej przez bank wysokości. Tak więc klienci, którzy nie posiadają stałych dochodów, będą zmuszeni uiścić niewielką opłatę (wynosi ona w zależności od banku od 5 do 10 złotych). Istotnym parametrem są również opłaty za korzystanie z tzw. obcych bankomatów. W większości banków jest to stała kwota, niemniej niektóre banki oferują tę usługę bezpłatnie lub pobierają niewielki procent od wybieranych środków.