Błyskawiczny rozwój technologii informatycznych oraz stałe dążenie banków do uatrakcyjniania swojej oferty mogą w najbliższej przyszłości zmienić zasady korzystania z bankomatów. Już teraz pojawiają się nowatorskie rozwiązania, np. bankomaty wyposażone w czytniki biometryczne lub w aplikacje umożliwiające realizowanie operacji przy pomocy głosu. Trudno dziś sobie wyobrazić bank, który nie posiada własnej sieci bankomatów. Jednak zaledwie 40 lat temu te urządzenia były prawdziwą nowością, stanowiącą absolutny przełom w sposobie obsługi klientów bankowych. Co ciekawe, pierwsze, działające na terenie USA oraz Wielkiej Brytanii bankomaty przyjmowały papierowe karty, które klient kupował uprzednio w banku i które po wypłacie gotówki były zatrzymywane przez urządzenie. Sytuację zmieniło wprowadzenie kart magnetycznych, które usprawniły proces autoryzacji i umożliwiły wygodniejsze oraz bezpieczniejsze korzystanie z bankomatów. Funkcjonowanie bankomatu opiera się na systemie informatycznym umożliwiającym wymianę informacji z centralnym komputerem. Jeszcze nie tak dawno większość bankomatów działała na systemie operacyjnym OS/2. Obecnie banki przechodzą na oprogramowanie typu „multivendor”, czyli działające pod systemem Windows i wspierane przez standard XFS (eXtensions for Financial Services) aplikacje, obsługujące bankomaty różnych producentów. W rezultacie o wiele łatwiejsza stała się integracja bankomatów z innymi systemami, zwłaszcza z systemem CRM, umożliwiającym działania marketingowe. Dzięki temu współczesne bankomaty służą nie tylko do sprawdzania stanu konta oraz wypłaty (niekiedy również wpłaty) gotówki, lecz mogą być również wykorzystane do emisji reklam. Jednak zdaniem specjalistów, w najbliższych latach bankomaty przeobrażą się w terminale multimedialne, o nieporównywanie większym, niż obecnie zakresie funkcjonalności. Już dziś firmy produkujące bankomaty oferują interfejsy, zapewniające dostęp do niedostępnych do tej pory operacji. Na przykład firma Wincor Nixdorf stworzyła aplikację, za pomocą której klient może dodatkowo opłacić w bankomacie rachunki, zamówić czeki, wykonać przelewy, sprawdzić wysokość aktualnego oprocentowania lokat i kredytów, a także przejrzeć listę dokonanych z konta operacji. Z kolei aplikacja Nautilus Hyosung została zaprojektowana w taki sposób, by maksymalnie uprościć korzystanie z bankomatu. Dzięki zastosowaniu identycznej jak w smatfonie funkcji „przeciągnij i upuść” klient może np. wybrać nominały banknotów, w jakich ma zostać wypłacona żądana kwota. Równolegle wdrażane są rozwiązania, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji. Banki testują np. biometrię głosową, czyli technologię polegającą na potwierdzaniu tożsamości klienta na podstawie unikalnych cech jego głosu. Inną metodą technologii biometrycznej jest weryfikacja linii papilarnych lub naczyń krwionośnych palca oraz weryfikacja tęczówki oka. W Japonii, w której w skanery biometryczne wyposażono już po kilkadziesiąt tysięcy bankomatów i placówek, odnotowano 60% spadek liczby przestępstw finansowych. Mimo niezaprzeczalnych zalet, omówione wcześniej technologie nie znalazły jeszcze powszechnego zastosowania w bankowości, między innymi ze względu na wysokie koszty, jakie dziś wiązałyby się z ich wdrożeniem. Jednak zdaniem ekspertów, bankomaty wielofunkcyjne, bezpieczne i przyjazne w obsłudze – w niedługiej przyszłości staną się bankowym standardem.