Polisy grupowe zazwyczaj mają charakter ubezpieczenia pakietowego. Oznacza to, że wszyscy pracownicy są objęci jednakowym zakresem ochrony ubezpieczeniowej i płacą składkę w tej samej wysokości. Zdaniem wielu pracodawców, ubezpieczenia grupowe stanowią doskonałą metodę na zwiększenie lojalności pracowników wobec firmy oraz budowanie jej pozytywnego wizerunku. Pracodawca uruchamiający program ubezpieczenia grupowego wysyła bowiem czytelny sygnał, iż pragnie zapewnić swoim pracownikom bezpieczeństwo finansowe w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych, takich jak śmierci najbliższej osoby (np. współmałżonka czy rodzica) lub trwały uszczerbek na zdrowiu spowodowany nieszczęśliwym wypadkiem. Warto jednak dodać, iż w odróżnieniu od krajów Europy Zachodniej, w których to pracodawca opłaca całą składkę lub też częściowo partycypuje w jej kosztach, w naszym kraju składka jest najczęściej potrącana z wynagrodzenia pracowników. Mamy więc do czynienia z nieco paradoksalną sytuacją, w której pracodawca troszczy się o dobro zatrudnionych w jego firmie osób, nie ponosząc przy tym żadnych dodatkowych kosztów, a jedynie podpisując umowę ubezpieczenia. Nie oznacza to jednak, iż ubezpieczenia grupowe nie przynoszą pracownikom żadnych korzyści (a jedynie powodują zmniejszenie poborów). Polisa grupowa posiada bowiem wiele zalet, wśród których na pierwszym miejscu należy wymienić stosunkowo niski koszt składki w porównaniu do indywidualnych ubezpieczeń o takich samych parametrach. Warto przypomnieć, iż ubezpieczenia grupowe (tak jak inne polisy na życie) zapewniają pracownikowi i jego rodzinie ochronę w przypadku śmierci ubezpieczonego, trwałego uszczerbku na zdrowiu oraz trwałej niezdolności do pracy. Towarzystwo wypłaca również świadczenie w razie zgonu najbliższego członka rodziny lub narodzin dziecka. Niekiedy też polisa obejmuje leczenie szpitalne – jednak najczęściej jest to opcja dodatkowa, którą pracownik może indywidualnie dokupić do ubezpieczenia. W ostatnich latach można również zaobserwować tendencję do oferowania opcji o charakterze inwestycyjnym, które umożliwiają regularne oszczędzanie. W przeciwieństwie do polis indywidualnych ubezpieczenia grupowe są najczęściej zawierane na okres roku lub dwóch lat, zaś sumy ubezpieczenia – zarówno z tytułu umowy głównej, jak i umów dodatkowych – wynoszą od 50 do 100 tys. zł. Oznacza to, iż wysokość miesięcznej składki zamyka się w granicach 40 – 70 zł. Zalety dla pracownika Niewątpliwie, ten typ ubezpieczenia jest opłacalny przede wszystkim dla osób starszych lub też pozostających w niezbyt dobrej kondycji zdrowotnej. Aby przystąpić do ubezpieczenia grupowego, nie trzeba bowiem wypełniać ankiety medycznej czy też przedstawiać wyników badań lekarskich. Tak więc nawet osoby, które z racji złego stanu zdrowia musiałby w przypadku indywidualnego ubezpieczenia na życie liczyć się z wysokim poziomem składki (lub wręcz z odmową ubezpieczenia) – mogą bez problemów korzystać z ubezpieczeń ochronnych. Ponadto w niektórych towarzystwach ubezpieczeniowych osoby przystępujące do polisy grupowej mogą liczyć na zniżkę przy zawieraniu kolejnych umów ubezpieczeniowych. Zalety dla pracodawcy Ubezpieczenia grupowe są również atrakcyjne dla pracodawców opłacających polisy za pracowników. Zgodnie z kodeksem pracy odprowadzanie przez firmę składek na ubezpieczenie grupowe pracowników zwalnia z konieczności wypłaty odprawy pośmiertnej, a ponadto pracodawca może wliczyć składkę w koszt uzyskania przychodu. Minusy Nietrudno zauważyć, iż największa zaleta polisy grupowej jest jednocześnie jej największą wadą. Wysoka dostępność oznacza bowiem mniejszą elastyczność. Zakres ochrony polisy – taki sam dla wszystkich pracowników odprowadzających składkę – jest równoznaczny z brakiem możliwości dopasowania jej do indywidualnych potrzeb, a także z szerokim spektrum wyłączeń odpowiedzialności (czyli sytuacji, w których odszkodowanie nie może zostać wypłacone). Z tego też powodu ubezpieczenia grupowe nie powinny zastępować indywidualnych polis na życie, a jedynie stanowić ich uzupełnienie.