„Private banking”, „Bankowość Prywatna” czy „Wealth Management” – pod tym pojęciem kryje się szerokie spectrum usług, jakie banki świadczą swoim najzamożniejszym klientom. Są to zarówno usługi o charakterze czysto finansowym, jak i usługi typu concierge. Jedną z charakterystycznych cech współczesnej bankowości jest tzw. segmentacja klientów. Bank dzieli klientów na kilka kategorii (segmentów), a następnie do każdej z nich dostosowuje nieco inny model biznesowy, obejmujący określony poziom usług oraz ofertę produktową. W efekcie segmentacji w niemal każdym komercyjnym banku można wskazać kilka odrębnych linii biznesowych, które dysponują pewną autonomią w zakresie kadry, organizacji, zarządzania oraz produktów. W odniesieniu do klientów korporacyjnych są to linie obsługującą strategiczne przedsiębiorstwa (corporate banking) oraz linie wyspecjalizowane w obsłudze małych i średnich firm (middle market). Segmentacji dokonuje się z uwzględnieniem obrotów, sektorów gospodarki, typu własności (prywatna/publiczna, krajowa/międzynarodowa, inne). Natomiast w segmencie klienta detalicznego w większości banków funkcjonują takie kategorie, jak: bankowość dla każdego (mass market), personal banking – oferta przygotowana dla klientów o ponadprzeciętnych dochodach oraz private banking – usługi dedykowane dla klientów wyjątkowych, którzy dysponują co najmniej milionem dolarów. Do grupy uprzywilejowanych klientów banku należą również: klienci wyjątkowo zamożni (minimum 5 milionów USD) oraz super bogaci (o aktywach finansowych powyżej 35 milionów USD). Co oferuje private banking Przede wszystkim zindywidualizowaną i kompleksową obsługę, uwzględniającą zarówno finansowe, jak i pozafinansowe oczekiwania klienta. W ramach private bankingu klient otrzymuje osobistego doradcę, który stara się poznać jego indywidualne potrzeby i na tej podstawie modyfikuje istniejące produkty bankowe oraz przygotowuje propozycje niestandardowych transakcji. Przede wszystkim opiekuje się rachunkiem klienta, nadzoruje tradycyjne usługi bankowe (pożyczki, lokaty oraz kredyty), a także informuje o alternatywnych możliwościach inwestycyjnych oraz atrakcyjnych źródłach pozyskania kapitału. Do jego obowiązków należy ponadto: doradztwo podatkowe i z zakresu nieruchomości, administrowanie funduszami powierniczymi, opieka nad ubezpieczeniami i asekuracją. Jednak często w ramach private banking klient zyskuje dostęp do bardziej wyrafinowanej usługi, jaką jest niewątpliwie usługa concierge. Polega ona na tym, iż pracownik banku wykonuje zlecenia, które mają związek z życiem osobistym klienta, np. załatwia w jego imieniu formalności w urzędach, rezerwuje bilety lotnicze czy też pokój w hotelu, organizuje opiekę medyczną dla rodziny, zamawia bilety na imprezy sportowe lub kulturalne, dokonuje zakupów nieruchomości, luksusowych samochodów lub dzieł sztuki, słowem – angażuje się w takie działania, które ułatwiają klientowi życie. Trudno nie zauważyć, iż w bankowości osobistej kluczową rolę odgrywa właśnie wygoda klienta. Sprawna obsługa, łatwiejsze procedury, dostęp do trudno osiągalnych dóbr oraz usług, rozwiązania mające zaoszczędzić czas klientów, kompleksowość, dyspozycyjność oraz dyskrecja – to najważniejsze cechy private bankingu.